Wszystkie wpisy, których autorem jest Jacek

Radiotelefon Mini-8900 VHF 25W UHF 20W

W/w radiotelefon zakupiłem w celu wykonywania luźnych pogaduch na pasmach 2m oraz 70cm. Wiadamo, że nie jest on cudem techniki, lecz do tego celu nadaje się rewelacyjnie.
Podsiada wszystkie potrzebne funkcje przydatne do tego typu łączności tj. CTCSS i ton 1750Hz do otwierania przemienników. Sprzętu używałem około 8 miesięcy i nie zmieniłbym, gdyby nie fakt, że spodobało mi się używanie mojego GO BOXa w domu 🙂
Radio współpracowało z anteną X200 (niestety podróba). Zestaw ten radził sobie bez problemu nawet z oddalonymi o 160km przemiennikami, czyli w moim przypadku SR3J oraz SR3JG. QSO udało się również bez problemu przeprowadzić na przemienniku SR3PX (71km Słomowo).
Radio posiada modulację NFM – wąski FM wykorzystywany przy pracy z przemiennikami FM Link nr SR3XXX.
Na pochwałę zasługuje wyjątkowo dobrej jakości głośnik wewnętrzny. Mimo tego gdy ktoś zapragnie podłączyć zewnętrzny głośnik, to niestety w nie ma takiej możliwości. Gniazdo JACK znajdujące się na tylnej części obudowy to gniazdo programowania z poziomu PC. Przy dłuższych rozmowach zauważyłem znaczne nagrzewania się obudowy, w miejscu, gdzie jest ostrzeżenie o wysokiej temperaturze. Na szczęście nigdy nic się nie stało i widocznie tak ma być 🙂 Co mnie drażniło w wyglądzie, to PTT, ale może to być odczucie subiektywne odnoszące się do PTT z Yaesu, które mi pasują.
Reasumując w kilku punktach plusy i minusy tego radiotelefonu:
+ CENA!!
+ super kompaktowy rozmiar
+ stosunkowo duża moc (wystarczająca do lokalnych pogaduch)
+ współpraca z przemiennikami

– nagrzewanie się obudowy
– skomplikowane menu
– bardzo utrudnione programowanie banków pamięci (ręczne)
– wyświetlacz raczej nie dla osób z wadą wzroku 🙂

 

Porównanie DELTY wg SP7LA i LW 41m


Jeden z kolegów, wiedząc, że na swoim terenie posiadam uruchomioną antenę Delta wg. SP7LA poprosił mnie o porównanie jej działania w zakresie odbioru do anteny Long Wire.
Zamieszczam krótki film ukazujący porównanie tych anten. Dodam tylko, że antena nr 1 to Long Wire a nr 2 to Delta.
Obie anteny wiszą na podobnej wysokości.  Delta wypada wyrazie lepiej. Im wyższa częstotliwość tym różnica między działaniem LW i Delty jest bardziej zauważalna. Poniżej film z działania na paśmie 20m.

Kolejnym porównaniem, które zrobię będzie porównanie Delty i GP7 wg SP7GXP.

FT857D GO BOX!

Inspiracją do stworzenia mojego GO BOXa było opanowanie plątaniny kabli podczas wypadów terenowych oraz skrócenie czasu rozłożenia i złożenia sprzętu.
Moją skrzynkę zbudowałem w oparciu o fabrycznego case’a do transportu sprzętu muzycznego firmy Thomann:
20170712_191422 20170712_191523 20170712_191617Wewnątrz do montażu sprzętu zastosowałem półki do szafy rack 19″ o rozmiarze 1U. Wewnątrz jednej s pokryw znajduje się kieszeń zamykana na zamek błyskawiczny, która idealnie nadaje się do przechowywania kabli.
Sprzęt jaki znalazł się wewnątrz to:
– radiotelefon Yaesu FT857D
– skrzynka antenowa LDG AT100PRO
– zasilacz 13,8 25A Inradio
– głośnik Cobra HighGear S300
– interfejs do emisji cyfrowych wg SP3CHT
– wieszak na mikrofon.
20170906_162615 20170906_162715
Podczas pracy, po ściągnięciu pokryw skrzyni transportowej, wewnątrz jest wystarczająca cyrkulacja powietrza i nawet przy dłużej pracy nie dochodzi do przegrzania sprzętu.
Całość wyszła na tyle zwarta i kompaktowa, że podczas pracy z domowego QTH, skrzynia wykorzystywana jest do pracy na UKF.
20170816_195632
Podczas braku zasilania 230V, sprzęt zasilany jest z akumulatora 12V 42Ah (dzięki SQ3GHJ). Pojemność tego aku jest tak duża, że jeszcze nie udało mi się go podczas żadnej wyprawy rozładowac do granicznego poziomu dla akumulatorów żelowych – 10,5V.
20170903_190440Do ładowania aku wykorzystuję ładowarkę procesorową:
20161028_190742

Wypad „na pole” 29.08.2017

Parę dni temu zdecydowałem się na wypad w pole (LOC JO82IA39) ze sprzętem KF.

Wybór padł na moją „skrzynkę” wraz z anteną LW zrobioną na szybko z PKL. Antenę miałem podłączoną do starej podstawy magnetycznej od anteny CB. Podstawa była podłączona do skrzynki bezpośrednio, bez baluna. LW miałem powieszony na wysokości około 8m i schodził w dół do wysokości samochodu. Całość uziemiona spilką. Zasilanie miałem zrealizowane z akumulatora żelowego 12V 42Ah. Moc z jaką nadawałem to 50W. Odsłuch był niesamowity. ZERO jakichkolwiek zakłóceń cywilizacyjnych.

Moja wyprawa była stosunkowo krótka, z uwagi na niesamowitą ilość komarów, które koniecznie chciały mnie zjeść i musiałem uciekać.

QSO podczas mojej wyprawy wszystkie z raportami 5/9 w obydwie strony:
– SQ3SKN
– SQ9IWQ
– SP3TUT
– 3Z5PKW

Garść zdjęć:

20170829_193434 20170829_193418 20170903_190435 20170903_190440 20170829_185858 20170712_191617

 

 

Platforma widokowa Jagoda 20.08.2017 – Antena kierunkowa

Tym razem postanowiłem przetestować działanie mojej nowej anteny kierunkowej 2m/70cm w połączeniu z Baofeng UV-5R. Efekty były bardzo interesujące.

20170820_093949 20170820_085915

Lokator w którym znajduje się moja ulubiona miejscówka to JO81IV. Łączności jakie udało mi się nawiązać raportowałem tylko ze słuchu ponieważ mój chiński sprzęt nie posiada racjonalnego wskaźnika siły sygnału:

  • 433.500 SO3CW Rap. 5 QTH Poznań ok. 62km
  • 433.500 SP3ANL Rap 5 QTH Poznań ok. 62 km
  • 433.500 SP2WH Rap. 5 QTH okolice Bydgoszczy 180km!!
  • 145.400 SP3JGS Rap. 5 QTH Luboń ok. 52km
  • 145.400 SQ3LMR Rap. 5 QTH Gostyń ok. 17km

Wszystkie łączności wykonane z mocą 5W i oczywiście w jedynej dostępnej modulacji FM. Każda z tych łączności bardzo mnie ucieszyła i dziękuję moim korespondentom, lecz łączność z SP2WH zaskoczyła mnie wyjątkowo! Zaskakująco dobra jakość łączności. Słyszałem nawet tło dźwiękowe z radioshack’u  mojego rozmówcy:)

Przy kolejnej próbie łączności na 2m/70cm postaram się nagrać stosowny film dokumentujący QSO.

Podczas kolejnych prób z UKF będę posiadał inny sprzęt oraz będę widoczny na APRS.

Platforma widokowa „Jagoda” 16.07.2017

Pierwszą moją wyprawą z  radiem była wyprawa na platformę widokową Jagoda w miejscowości Osieczna. By dostać się do platformy, konieczny jest spacer w głąb lasu, więc kawałek trzeba przenieść cały sprzęt. Była to pierwsza wyprawa więc sprzętu zabrałem za dużo, więc było ciężko 🙂

  • FT817ND
  • Skrzynka Z817H
  • Dwa akumulatory NIMH 12V 4200mAh
  • Akumulator 12V 3,2 Ah
  • Antena HF-P1
  • Antena G5RV
  • 10m kabla
  • 20m sznurka i cały plecak innych niepotrzebnych rzeczy.

20170716_081246 20170716_073346 20170716_073341 20170716_081301

Na miejscu byłem około godziny 7 rano. 30 min później miałem już rozłożoną antenę HF-P1 na pasmo 80m.

20170813_093028

Udało mi się nawiązać QSO:

  • SP5C/P raport 5,9 5,9
  • SP7WLU/2 raport 5,7 5,7,

Krótki film z nasłuchu pasma 80m:

Postanowiłem przetestować również antenę G5RV. Na tej konfiguracji udało mi się nawiązać QSO:

  • SN84LOT raport 5,9 5,9

Wszystkie łączności przeprowadzone były z mocą 5W.

Przy kolejnej okazji przetestuję działanie małego wzmacniacza QRP dedykowanego dla FT817 MiniPA50

20170813_105638

Pierwsza radiostacja

Jako początkujący krótkofalowiec moja recenzja może nie będzie opisywać wszystkich zalet oraz wad mojej pierwszej radiostacji, ale ja byłem z niej bardzo zadowolony. Był to Icom IC-725 wraz z oryginalną, automatyczną skrzynką antenową. Teraz z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że był to jeden z transceiverów, z najlepszym odsłuchem. Używałem go z półfalową anteną CB oraz z pełnowymiarową deltą SP7LA.

CB Radio ręczne ALAN 38

Kolejnym radiem, które wpadło w moje ręce był Alan 38. Radio ręczne z poprzedniej epoki. Radio, którego działanie mogę z powodzeniem porównać do działania Alana 18. Radio posiada piękny odsłuch. Radio wykonane w starej technologii przewlekanej. Nie posiada żadnych procesorów, które same wprowadzają szum, już bez podłączonej anteny.alan38

Specyfikacji oczywiście nie będę tu przepisywał. Radio po prostu działa prawidłowo. NIE jest to szumofon, jakich na rynku nie brakuje. Radio ma rewelacyjny odbiornik i idealnie działającą blokadę szumów. Głośność odbiornika jest wystarczająca w środowisku jakie panuje w samochodzie.  Pomysł używania ręczniaka w samochodzie powstał z potrzeby ciągłego przekładania zestawu pomiędzy samochodami.
Mimo sporych gabarytów, radia dało się używać i było to dobre rozwiązanie, nawet w połączeniu z małą anteną magnesową. Antena z zestawu oferuje raczej zasięg w stylu jak cię wiedzę to cię słyszę. W połączeniu z anteną zewnętrzną działa jak normalne CB o mocy 4W. Miałem kiedyś krótko styczność z Intekiem H520 i mimo większej funkcjonalności, pod względem użytkowym Alan okazał się dużo lepszy. Mimo braku przełącznika ALN/NB radio bardzo dobrze radzi sobie z zakłóceniami.
Udało mi się nakręcić parę filmów z Alanem 38 w roli głównej. Myślę, że dadzą one pewien pogląd na działanie:

 

Antena SIRIO T-3 27

Antena, którą chcę opisać, używałem początkowo na podstawie magnesowej, dokupionej oddzielnie o średnicy około 15cm. Była to moja pierwsza antena helikalna. Główną decyzją o zakupie anteny tego typu było ograniczenie w wysokości anteny.  Chciałem swobodnie wjeżdżać do  parkingów podziemnych oraz garażu.

sirio

Antena zgodnie z opisami, które można znaleźć w internecie pracuje podobnie jak antena o fizycznej długości 100 cm. Sirio ma długość 64cm. Zastosowanie jej przy Peugeocie 307 pozwalało na swobodne wjeżdżanie do garażu i parkingu.
Skuteczność można porównać rzeczywiście z anteną o długości fizycznej około 1m. Miałem okazję porównać działanie z Wilsonem Little Wil i wypadły w nadawaniu identycznie na podobnym dystansie. Różnica była zauważalna w odsłuchu. Odniosłem wrażenie, że T-3 27 jest bardziej odporna na zakłócenia w eterze.

Po jakimś czasie, zamontowałem antenę w dziurce po antenie FM stosując główkę od anteny Sirio Twin Car.

twincar

Antenę od zestawu Twin od razu wyrzuciłem. Myślę, że jej działanie można porównać do sztucznego obciążenia.
Miałem pewne obawy, czy T-3 27 nie będzie powodować odkształcenia dachu podczas jazdy z większą prędkością. Jak wiadomo mogłaby się wtedy przedostawać woda do wnętrza pojazdu. Na szczęście nic takiego się nie wydarzyło.
Antena zamontowana w otworze zaczęła pracować jeszcze lepiej. Są dwie rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Podczas strojenia anteny śrubą na końcu promiennika, za każdym razem przy sprawdzeniu SWR konieczne jest założenie gumowego kapturka, ponieważ ma on wpływ na SWR! Drugą rzeczą jest delikatny hałas, jaki antena wytwarza podczas jazdy. U mnie antena wpadała w rezonans i zaczynała się odzywać przy prędkości 60km/h oraz 110km/h. Z czasem przestałem słyszeć ten dźwięk, ale osoba „nowa” w samochodzie, była w stanie go usłyszeć. Reasumując antena warta kupna, zarówno przy montażu na stałe jak i w na podstawie magnetycznej.